In en om Assen





Café de Amer in Amen


Bronvermelding:
'Altied Underwegens', 2006 Publiqueuitgevers Emmen. ISBN 90 77461 06X. Een artikel van Peter Deinam.




Een boerenbehuizing in Amen

Ab Sligter en Ineke Schepers toverden een slapend dorpscafé in enkele jaren om in een trekpleister voor muziekliefhebbers en toeristen uit alle delen van het land. Nationaal en internationaal bekende muzikanten van handgemaakte muziek roemen Ab Sligters formule van de 'luisterconcerten'. Het is even bibberen zo'n doodstille zaal, maar vervolgens ontstaat er wél wat.

Café De Amer staat aan een kruispunt vanwaar je richting Rolde, Grolloo, Westerbork en Ekehaar kunt kiezen. Van oorsprong is het uit 1916 stammende pand een boerenbehuizing annex dorpskroeg. In 1991 nemen Ab en Ineke het café over van de familie Boelens. Ab is dan 54 en Ineke 41 jaar. Beiden hebben een eigen, bewogen leven achter de rug. Ab is weduwnaar en Ineke weduwe. De twee leren elkaar in 1985 kennen en hebben besloten te gaan samenwonen. Ab heeft ruim dertig jaar in de jeugdhulpverlening gewerkt en hij is eraan toe iets heel anders te gaan doen. Ab en Ineke kopen het café met de bedoeling om het als hobby voor Ab erbij te doen. Hij zal de scepter zwaaien over De Amer. Ineke is theoloog en heeft haar eigen 32-urige werkweek als geestelijk verzorger in verpleegtehuis Meander in Veendam. Zij zal zich zijdelings gaan bemoeien met De Amer en de te varen koers.


Boerenbruin

Ab en Ineke zien volop kansen om hun 'stille kniep' nieuw elan te geven. Ze dopen café Boelens om tot De Amer en maken het tot een - zoals alleen Ab kan omschrijven - 'sociaal-cultureel en boerenbruin passantenuitspanning'. Sinds Ab en Ineke in De Amer huizen, heeft het pand vooral inpandig een aantal veranderingen ondergaan. De uitgangspunten daarbij: alles moet zo authentiek mogelijk aandoen en gezelligheid uitstralen. Zo ontstond iets watje met recht een levenswerk kunt noemen. Ab in het Nieuwsblad van het Noorden van 17 september 1996: 'Ik hoef geen geld op de bank, ik investeer het liever in De Amer'.

De Amer trekt veel fietsers en wandelaars. Temeer omdat de viersprong bij De Amer het start- en eindpunt is voor twee populaire wandelroutes: De Acht van Amen en de Knapzakroute Amen-Ekehaar. Verder groeit De Amer uit tot een geliefd oord voor feesten en partijen. Ook als expositieruimte is het in trek. Vanaf seizoen 2001/2002 is er elke tweede vrijdagavond van de maand een literaire avond onder een bij De Amer passende naam De Literaire Hemel. Dat vooral de livemuziek De Amer op de kaart zou zetten, was geen vooropgezet plan. Ineke heeft hier een cruciale rol in gespeeld. Als ze op Hemelvaartsdag 1991 met Ab op het terras zit, laat ze zich ontvallen dat mensen het soms moeilijk vinden om de zondag door te komen. Is het een plan om dan iets in De Amer te organiseren? Het idee van de muziekmiddagen is geboren. Met Ab zelf als de verpersoonlijking van de blues, volgens journalist Inki de Jonge, gezien zijn doorgroefd gelaat en melancholieke oogopslag.


Schot in de roos

In het najaar van 1991 bijt The White Mountain Bluegrassgroup het spits af. Ab betitelt de concerten als Gelagkamerconcerten. Staan er voor het eerste seizoen zes concerten gepland, anno 2004 is dat aantal opgelopen tot ongeveer dertig per seizoen. 'Dat het zo'n vaart zou lopen, hadden we niet kunnen bedenken toen we hier startten', bekent Ab. Tekenend voor de Gelagkamerconcerten is Ab's filosofie over hoe optredens er uit moeten uitzien. Daarover laat hij ook geen misverstand bestaan. Publiek en artiesten weten waar ze aan toe zijn. Het is Ab's doordachte, consequent uitgevoerde visie die bijdraagt aan de roem van de Gelagkamerconcerten. Ab houdt niet van harde muziek.

Elektrisch versterkte concerten zijn er dan ook zelden in De Amer. Livemuziek moet volgens Ab ook zacht gebracht kunnen worden. Akoestisch dus, en zijn café is er de perfecte locatie voor. Het unieke van de Gelagkamerconcerten is volgens Ab dat de bands niet in dienst van de tap staan. Het publiek is dienstig aan de muziek. Het zijn optredens voor de echte liefhebber. 'Artiesten spelen graag waar ze gericht aandacht krijgen. Het is hier kleinschalig en tijdens de optredens wordt er niet geschonken en gerookt. Dat geeft een positieve stilte, concentratie bij de bezoekers en de artiesten. Als de muzikanten spelen kun je hier een speld horen vallen. Mensen die er toch doorheen kwekken worden door anderen gecorrigeerd. Iemand zei eens 'Als het hier rumoerig is, dan deugt de muziek niet'. In deze sfeer ligt ook Ab's keuze van de zondagmiddag als concerttijdstip: 'Dan hebben de mensen tijd en rust'.

De formule blijkt een schot in de roos. Niet alleen de liefhebber komt graag naar De Amer, ook muzikanten uit binnen- en buitenland komen voor een bescheiden gage graag naar het café van Ab en Ineke. Zanger Huub van der Lubbe van De Dijk verwoordt zijn ervaringen in 1999 als volgt in het gastenboek: 'De heer een boer, de vrouw een dame, het was genieten daar in Drenthe, Amen'.


Op de foto Ab Stigter (archief DvhN/Corné Sparidaens)


Aan de voeten

In de eerste concertsituatie, in het cafégedeelte, spelen de muzikanten in een hoek, terwijl de gemiddeld zestig bezoekers er in 'bioscoop-opstelling' een halve meter vanaf zitten. Ook in de in 1997 tot concertzaal verbouwde deel, goed voor ruim honderd bezoekers, zit de voorste rij met de neus op het podium. In het Nieuwsblad van het Noorden van omschrijft scribent Renze de Vries de situatie in De Amer als propvolle bijeenkomsten waarbij de eerste rijen hun voeten in de bassdrum legden en thuisgekomen de resten van versplinterde plectrums in hun zondagse kapsel terugvonden. Ab: 'Artiesten zijn niet gewend zo dicht bij het publiek te staan. Ze worden letterlijk op de vingers gekeken. Maar dat is juist leuk. Er is een hechte emotionele band tussen de muzikanten en het publiek.

Zanger/gitarist Michael de Jong stapte na de eerste set zwetend van het kleine podium. Hij zei tegen me: 'Wat is hier aan de hand. Het publiek vreet me op, het is zo stil'. Michael wilde er dan ook mee stoppen. Ik legde hem de formule van de luisterconcerten nog een keer uit en dat werkte. Een jaar later heeft hij hier een live-cd opgenomen.' De meeste bezoekers van de concerten zijn vijftigers. En dat vindt Ab prima. 'De doelgroep is de generatie uit de jaren zeventig. Voor die mensen wordt weinig gedaan. Veel van hen hebben geen zin meer om in de massa te staan. Ze willen anders genieten dan toen.' Veel moeite hoeft hij niet te doen om de zaal vol te krijgen. Krantenberichten en van mond-tot-mondreclame maken dat het vrijwel altijd volle bak is.


Memorabel

Aanvankelijk programmeert Ab country, blues, Ierse muziek en folkmuziek. Inmiddels ligt de nadruk op de blues en singer-songwriters. Country programmeert hij nog mondjesmaat. Met de opkomst van het linedansen verminderde de belangstelling van luisterende countryliefhebbers, weet Ab. Op 25 april 2004 werd met een memorabel concert het twaalfeneenhalfjarig bestaan van De Amer gevierd. Tijdens het optreden van Hans Theessink schoven diverse muzikanten aan, wat uitmondde in een collectief gespeeld 'One bourbon, one scotch and one beer' door Hans Theessink, Ralph de Jong, Bé Hegen, Left Hand Freddy, Daniël Lohues, Harry Muskee en Erwin Java. Het was voor iedereen in de overvolle zaal een uniek moment dat wellicht nooit meer zal plaatsvinden. 'Hoe kunnen we zoiets nog overtreffen?'


Info op platformoostgroningen.web-log.nl d.d. 3 mei 2007

Horecaondernemer, concert-organisator en blues liefhebber Ab Sligter uit Amen (hij is geboren op 9 oktober 1936 in Ter Apel) is dinsdag 1 mei 2007 overleden ten gevolge van een ernstige ziekte. Hij was 70 jaar.

Muziekliefhebber Ab Stigter en zijn partner Ineke Schepers kochten ooit in Amen het slapende dorpscafé Boelens en veranderden de zaak in het bloeiende en populaire muziekpodium De Amer, waar het in een intieme sfeer ontspannend toeven was.

Ab, onder meer ontdekker van Ralph de Jong, zei eens: 'De Amer is een warme vriendelijke plek waar muzikanten helemaal zichzelf kunnen zijn!' De Amer was in 2000 een inspiratiebron voor Harry Muskee om daar met Cuby and The Blizzards en een aantal muzikale vrienden het album 'Hotel Grolloo' op te nemen. Tineke Schoemaker van Barrelhouse - 'Heer, zege deze plek, Amen' -


Bezoek hier de website van Cultureel café de Amer






>

© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl