In en om Assen





Bert Kamping


Foto Riekus Reinders


Biografie Bert Kamping

Bert Kamping werd geboren op 07-11-1971 te Erm (Dr.)

Tijdens z'n middelbare school periode begon Bert met gitaar- en zanglessen en formeerde hij (met vrienden) de band Ursa Major. Deze band speelde vooral op schoolfeesten en trad op in locale jeugdcentra. Serieuzer werd het musiceren toen Bert aantrad als zanger van de (hardrock-)band Mr.Twist. Door de vele optredens met Mr.Twist verwierf Bert regionale bekendheid. Met deze band werd de Drentse Pop-prijs gewonnen en speelde Bert op het bevrijdingsfestival met o.a: Bart Peters & the Radio's, Gin on the Rocks, Daniël Sahuleka en Hans Dulfer. In diezelfde periode werd Bert toegelaten op het Conservatorium te Groningen waar hij de opleiding Docerend Musicus Lichte Muziek Zang volgde.

Hij volde (zang)lessen bij Floor van Zuthpen, Louis de Vries, Annett Andriessen en Edwin Rutten. In deze studieperiode concerteerde Bert o.a. met de amerikaanse jazz/fushion legendes Scott Henderson en Gary Willis (Tribal Tech.) alsmede de rhythm 'n blues, jazz en popgrootheid Georgie Fame. In 1997 voltooide Bert de opleiding Docerend Musicus, om te vervolgen met de Uitvoerend Musicus opleiding,die hij een jaar later al even succesvol afsloot en waarbij Dolf de Vries z'n medewerking verleende door een groot aantal bigband-arrangementen te schrijven. Bovendien werkt Bert daarnaast mee aan talloze projecten (studio-werk, theater-produkties, sessies, e.d) en is hij actief als free-lance zanger.

Sinds 1995 is Bert in verschillende produkties (van o.a. Dolf de Vries) te bewonderen naast andere solisten als: Madeline Bell, Randy Crawford, Debbie (Sister) Sledge, Joke de Kruijf, Ernst Daniël Smid, Lee Towers, André Hazes en Lisa Boray. In mei 2002 trad Bert 'live' op met het Dolf de Vries-orchestra en Georgie Fame in het RTL 4 TV-programma 'Villa BvD' vanuit het Kurhaus te Scheveningen. Naast al deze werkzaamheden maakt Bert sinds 2000 deel uit van de Soul/Funk band Soul Vaccination, waarmee sinds de (her)oprichting de onderstaande twee albums en een single zijn opgenomen: 2001- 'In Front Of The Parade' 2002- 'All The Way' 2003- 'Love Me Like You Do' (CD-single) 2005- 'Do you wanna dance' (**backing vocals)

Deze CD's zijn allen ge-released op het Flatscharp-label. In februari 2005 neemt Bert deel (als backingzanger) bij het Nationaal Songfestival. Samen met Jeroen Manuhutu en Rob van Dam vormt hij de '...geweldige backings ...' (citaat Paul de Leeuw) bij het stuk 'Breakin' News', geschreven door Christan Grotenbreg en Bruce Smith. De leadzanger van het stuk was Ralph Mc.Coy (Gerben Visser). In het voorjaar van 2006 zingt Bert als solist in de theatertour 'Country Music Hall of Fame'. Het is betrof een muziektheatershow met hoogtepunten uit het repertoire van grote countrynamen als; Johhny Cash, Chris LeDoux, Gath Brooks en anderen. Deze show werd geproduceerd door de nederlandse countrygoeroe Bob de Jong (bekend van Veronica's 'De Heilige Koe'). In april 2006 zong Bert op het (mede door hem georganiseerde en geproduceerde) concert 'CQ in Concert'. Een concert door leerlingen en docenten van het Centrum voor de Kunsten CQ.

Gastsolist die avond was musicalster Joke de Kruijf. In april 2007 is de eerste solo-CD van Bert uitgebracht met de titel ‘Nooit dacht’. Het betreft een Drentstalig album met hedendaagse popmuziek. Op dit album staan 15 eigen stukken, geschreven door Bert Kamping, Kees Hendriks en Eddy Hoogland. Bijzonder aan dit album is de medewerking van musicalster en goede vriendin Joke de Kruijf. Joke zingt op maar liefst vier stukken van het album. Eind 2007 komt het album SDMM-1 uit. Op het album (Stichting Drentse Muziek Maatschappij) staan vier stukken van Bert. n.l: 'As ik wus (waor ik naor zöcht)', 'Zoas ij bent', 'Vannacht blief ik bij je' (ft. Anne-Lie Persson) en 'Ik pluk de dag'.

Eind 2008 verschijnt het tweede album 'Zuken'. Een album met een stevigere pop-sound, waarbij meer gebruik gemaakt wordt van 'loops'en 'samples'. Aan het album werd meegewerkt (gezongen en geschreven) door mede-Drent en kameraad Tony Neef. Tot slot is Bert Kamping nog verbonden aan het Centrum voor de Kunsten zuid-oost Drenthe; CQ te Emmen en Coevorden, waar hij werkzaam is als docent lichte muziek zang en waar hij in 2003 een workshop organiseerde met musicalster Joke de Kruijf. En in 2004 een vervolg masterclass-dag ('zang-totaal-dag') m.m.v. Joke de Kruijf en Ernst Daniël Smid.


Info op madeindrenthe; 13 februari 2010

Bert Kamping nieuwe gemeentedichter Emmen

Bert Kamping is uit tien kandidaten gekozen tot de nieuwe gemeentedichter van Emmen. Hij volgt met ingang van 1 maart Bart FM Droog op. Kamping (Erm, 1971) is gekozen ‘omdat hij een goede dichter is en omdat hij goed inzicht heeft in de jongerencultuur’, aldus de stichting Gemeentedichter Emmen vrijdag 12 februari in een persbericht.  “Het is de bedoeling dat de stichting en de gemeentedichter samen activiteiten ontwikkelen om het literaire klimaat in Emmen verder te verbeteren. Beiden willen poëzie dicht bij de bevolking brengen en toegankelijk maken voor iedereen. Jongeren zijn daarbij een speciale doelgroep.”  Kamping dicht zowel in het Nederlands als in het Drents.

Behalve gemeentedichter is hij zanger, muzikant, liedjesschrijver, componist en docent bij CQ Centrum voor de Kunsten. Momenteel is hij de drijvende kracht achter streektaalfestival !Reur!. Kamping wordt 19 februari als nieuwe gemeentedichter gepresenteerd in Rue de la Gare in Emmen.


Info op RTV-Drenthe d.d. 18 februari 2010


Bert Kamping is vanaf 1 maart stadsdichter van Emmen: Bert Kamping. Nu al vast een klein voorproefje van wat Emmen te wachten staat.


Info op woestenledig d.d. 29 februari 2012

De laatste van gemeentedichter Bert Kamping


Um

Het leste blad slao’k um
En zie allén mar wit pepier
En al lek de leegte dan wal mooi
Ik krieg gien èende of begun


Bezoek hier de website van Bert Kamping


Bert Kamping blikt terug als gemeentedichter


Info op woestenledig d.d. 26 juni 2012


Bert Kamping mag dan zijn opgevolgd door Eelke van Es, zijn optreden als gemeentedichter krijgt een staartje. Zaterdag 30 juni presenteert hij in Boekhandel Plantage Vermeer in Emmen om 15.00 uur zijn eerste dichtbundel: Gemeentegedichten.
Aleid Rensen overhandigt het eerste exemplaar aan wethouder Henk Jumelet.

Toen hij solliciteerde naar de functie van gemeentedichter in Emmen kende Zuidoost-Drenthe Kamping (Erm, 1971) vooral als muzikant en zangdocent. Minder bekend was dat hij naast zijn map 'songteksten' er een verzameling teksten op nahield met het label 'als er geen muziek in zit'. Daar zaten zijn gedichten tussen. En dus was de stap van de muziek naar de poëzie maar klein.

"Ik zag het als uitdaging", zegt Kamping over zijn motivatie. "Ik ben altijd al veel met tekst bezig geweest en wilde dit wel eens proberen. Daar kwam bij, dat ik mijn hele leven al in deze streek woon, op een paar jaar Groningen na. Ik wilde de gemeentedichter een regionale identiteit geven. En ik wilde het zo doen, dat iedereen het kon volgen. Geen lange, diepzinnige teksten, maar toegankelijke gedichten."

Hij begon zonder veel verwachtingen. "Ik was hiervoor nooit serieus dichter geweest. Ik schreef vooral liedteksten. Maar dat is een heel ander verhaal, een andere manier van met tekst omgaan. Een gedicht moet een kop en staart hebben, vind ik. Bij een liedtekst gaat het er om hoe je naar het refrein komt en hoe je daar weer vandaan kunt gaan. De spanningsboog is heel anders."

Twee jaar later blikt Kamping terug op een indrukwekkende productie veelal korte gedichten. Hij schreef ze doorgaans op dinsdagavond. De volgende dag werden ze op de drukpers van weekblad Emmen.nu verwacht. "Zo'n deadline maakt je productief", zegt hij. "Ik was de hele week aan het dichten. Woorden en zinnen noteren. Maar dinsdagavond werden de besluiten genomen. Dat was het echte smeden."

Het eerste jaar ging hem makkelijker af dan het tweede, zegt hij. Vooral vanwege de vrees voor herhaling. "Je hebt van die terugkerende evenementen, zoals Koninginnedag en het Full Colour Festival, maar daar wilde ik geen twee keer over dichten. Over het Atalanta-drama moet je ook geen zes weken achter elkaar willen schrijven. En dat geldt net zo bij de voetbalclub, die andere bron van inspiratie."

Dichten over voetbal bleek sowieso niet zonder gevolgen. "Op een gegeven moment had ik de supportersvereniging helemaal over de pis omdat ik in een gedicht de club had afgefikt. Het leverde mij op een supporters-site een tegen-gedicht. Daarin stonden de bekende verwensingen tegen kunst en cultuur: dat ik een klaploper was die op kosten van de gemeenschap… Heel apart, vooral omdat ze het allemaal zo persoonlijk opvatten."

Zijn gedicht Verslagen over de gemeentelijke cultuurnota ('Hoopvol klonk in tweeduizendnegen/ 'Verbinden, Verzilveren, Versterken'/ Een jaar later rest ons niets dan/ 'Verlaten, Verslagen, Verwerken') leidde tot boze reacties uit het gemeentehuis. "Waar ik het lef vandaan haalde zoiets op te schrijven… Dat het absoluut niet de waarheid was. Ik snap dat het voor een ambtenaar vervelend is, als een beleidsnota in de la verdwijnt. Maar zulke reacties? Een giller."

Over het algemeen was de ontvangst positief. "En dan vooral op gedichten die in de streektaal zijn geschreven, dat voegt blijkbaar iets toe. Ik heb er via Facebook een fan uit Den Helder aan overgehouden, een Friezin - die vond het echt helemaal te gek wat ik deed en was teleurgesteld dat het voorbij was. Op persoonlijke gedichten heb ik veel reacties gekregen, mensen lazen er dan hun eigen ding in."

Aanvankelijk zou hij evenveel in Nederlands als in het Drents schrijven, maar gaandeweg sloeg de balans door naar het laatste. "Omdat die gedichten inhoudelijk beter waren. Achteraf, is dat niet zo gek. Als het persoonlijk is, als het over mijn eigen belevingswereld gaat, schakel ik automatisch naar Drents. Het Nederlands leent zich beter voor gedichten over officiële onderwerpen en gebeurtenissen."

Kamping is een geboren spreker, maar Drents schrijven is een ander verhaal. "Ik heb het mij eigen gemaakt door veel boeken erbij te halen. Als ik iets niet wist, dan vroeg ik het Huus van de Taol om advies. Er zijn natuurlijk regels, maar op sommige punten wijk ik af. Ik schrijf bijvoorbeeld 'ungeloof' en 'umdat', mijn 'o' is een 'u'. Zo spreek ik ook. Die 'o' komt uit het Hollands. Voor er regels waren, gebruikten mensen in het zand-Drents ook regelmatig een 'u'.

Nog opmerkelijker is zijn gebruik van de letter 'd' bij verleden tijd, waar elders in Drenthe een 't' wordt geschreven. "In mijn zand-Drents heeft het Kofschip veel meer uitzonderingen dan het Nederlands", zegt hij. "Ik schreef een keer 'Ik kochd dat hoes' en dacht, hee, dit is toch wel heel raar. Daarop legde ik het voor aan het Huus van de Taol. Die konden er mee leven, het is zoals ik Drents spreek en volgens de spellingsregels in het zand-Drents is de uitspraak leidend voor de schrijfwijze."

Wat thematiek en toon betreft, valt op dat Kamping als gemeentedichter een neiging had tot filosoferen en mijmeren, minder gespitst was op anekdotes. "Ik vind oorzaak en gevolg fascinerend - het zit ook in mijn liedteksten. Dat situaties anders hadden kunnen zijn als je onder een bepaalde omstandigheid op een bepaalde plek een andere keuze had gemaakt. Hoe het kan dat dingen lopen zoals ze lopen, dat vind ik interessant."

Hoe nu verder? "Ik blijf schrijven," zegt Kamping. "Maar niet in de frequentie van iedere week een nieuw gedicht. Wel op dezelfde manier: met een kwinkslag en een verwijzing naar een zegswijze of een woordgrap. Ik ben geen literair dichter. Ik ken nog steeds de regels niet, maar dat heeft ook voordelen.Toegankelijk en leesbaar dat is mijn stijl. Alsof ze tussen de groente-advertentie en de aankondiging van het zilveren huwelijk kunnen worden gedrukt."

(Bovenstaand interview is opgenomen in de eerste dichtbundel van Bert Kamping. Gemeentegedichten is voor €12,50 verkrijgbaar bij onder meer Boekhandel Plantage Vermeer en via deze link.)






© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl