In en om Assen





The Blues Kings




“Dampende, rauwe blues; broeierig, mysterieus en opzwepend”


cd recensie: The Blueskings - 'Money Lover', door Bert Reinders

Soms heb ik wel eens het gevoel dat het voor bluesbands uit Noord-Nederland moeilijker is om met boekingen door de grote rivieren heen te breken als andersom. Het was dan ook leuk om te horen dat het bestuur van Paasblues in Asten op grond van het nieuwe album ‘Money Lover’ het er unaniem over eens was dat ze de mannen uit Groningen op hun paasbluesfestival 2009 wilden hebben. Wellicht voor The Blueskings wel jammer dat ze voor 2e paasdag geprogrammeerd stonden, want dat is van de drie dagen nou eenmaal de rustigste Paasblues-dag. Desalniettemin horen we de naam The Blueskings steeds vaker in positieve zin opduiken in het land en dat is zonder meer terecht.

Ook John van Empel van de Stichting Culemborg blues is inmiddels overstag gegaan en daarom treffen we noorderlingen eind augustus ergens in de binnenstad van Culemborg op Culemborg Blues 2009 aan. 'Money Lover' is na het debuut ‘Big Road Blues’ uit 2007 al weer het tweede album van het gezelschap en net als op de voorganger laten ze horen over een volstrekte eigen- en unieke sound te beschikken. Voormalig Left Hand Freddy bassist Cynthio Ooms is vorig jaar vervangen door Jan-Joris Sportel terwijl zanger Herbie Grezel, gitarist Eric Zuidema en drummer Gerrit Bruinink nog steeds de mannen van het eerste uur zijn. Het eigen geluid van The Blueskings kenmerkt zich vooral door een ‘vol en pompeus’ klinkende vijftiger/zestiger jaren sound waarbij het afwisselende drums- en percussiegeluid en de krachtige en virtuoze bluesharp als een soort ‘friends for live’ de hoofdrol voor zich opeisen.

Gitarist Eric Zuidema is op ‘Money Lover’ veel meer ondersteunend aanwezig dan op het debuutalbum, maar vult met zijn pittige en dikkast gitaargeluid de leemtes fantastisch op. Ook Jan-Joris Sportel is met zijn diepe en deinende bas-sound een genot om naar te luisteren. In titel- en openingsnummer ‘Money Lover’ lijkt het er nog op dat de Groningers aan het warm draaien zijn, om vervolgens in ‘Looking For Trouble’ eens flink gas te gaan geven. In ‘Hide & Seek’ bekruipt me heel even het gevoel met ‘Automatic’ van Lester Butler te maken te hebben, maar de broeierige harp-start van het nummer gaat al snel totaal een andere kant op. Tijdens ‘One Day’ mag er uitgebreid gedanst worden om in ‘Guilty’ weer een beetje op adem te komen.

Na een paar fijne meeslepende nummers die volgen komen we uiteindelijk uit bij een nauwelijks herkenbare versie van Canned Heat’s ‘Going Up The Country’. Ook het slot van de cd zijn typische Blueskings nummers met wisselende tempo’s en telkens weer die lekkere roffel van Gerrit Bruinink en de vlijmscherpe bluesharp-tone van Herbie. De cd behelst twaalf nummers die zijn opgenomen in de IJland Studio's in Amsterdam. Maar liefst tien nummers komen uit 'eigen pen'. Alleen eerder genoemd ‘Going Up The Country’ en ‘Big Road Blues’ zijn twee, overigens onherkenbare, covers. ‘Money Lover’ is net als hun debuut een stronteigenwijs album dat met name door slagwerker Gerrit Bruinink een compleet eigen geluid meekrijgt.

In een aantal nummers is het pittige tempo van Gerrit nauwelijks te volgen en een volgend moment wil je hem als luisteraar wel een flink stuk rode peper in zijn gat drukken. Toch valt alles naadloos en harmonieus op zijn plek en dat maakt van ‘Money Lover’ een donders fraai album dat met zijn oldschool sound en eigentijdse opnametechnieken een echt tijdloos document maakt. Aanrader!!!


Info op thebluesman; tekst Bert Visscher


Theater de Schalm is eigenlijk een gebouw dat diverse mogelijkheden biedt. Op het gelijkvloerse theater in een deel van een oude kerk zullen The Blues Kings hun tweede schijf presenteren, ‘Money Lover’. Tussen de bezoekers lopen veel jonge muzikanten die nog moeten beginnen met hun muziekles of hebben deze er net op zitten. Diverse vrienden, bekenden, familie maar vooral bluesliefhebbers zijn aanwezig om de cd-presentatie van The Blues Kings bij te wonen. In het begin is de belangstelling nog wat magertjes, maar langzamerhand als we de klok 21.00 uur zien naderen, zit het zaaltje aardig vol. The Blues Kings bestaan uit Gerrit Bruinink (Drums, zang), J.J. Sportel (Bas, zang), Eric Zuidema (Sologitaar, zang) en Herbie Grezel (Zang, mondharmonica).

Eind vorig jaar zaten de vier mannen in de IJland-studio in Amsterdam om het tweede album ‘Money Lover’ op te nemen. Er wordt subtiel en ingetogen geopend met het titelnummer van de nieuwe cd ´Money Lover´, Eric en Herbie zitten op een stoel en beginnen. Vervolgens komen J.J en Gerrit erbij om de twee te begeleiden. De eerste set bevat uitsluitend nummers die op de cd ‘Money Lover’ staan. Voor een aantal vrouwelijke fans is het nu al moeilijk stilzitten en ze staan dan ook al snel te dansen. ‘Looking for trouble’ (geschreven door Herbie en Eric). En soms heb je van die momenten waarop je denkt/zegt “Het is alsof de duivel er mee speelt”. Er volgen knetter- en kraak geluiden in de zaal, (vreemd dat hoort niet bij het nummer, daar ben ik heel zeker van).

Dan gaat het mis, een vervelende brom met de nodige resonantie worden helaas onderdeel van het band geluid. Geen hinder voor The Blues Kings want de mannen spelen gewoon ongehinderd door. Klasse mannen! Wat ons opvalt, is dat op de achtergrond een projectiescherm hangt waarop we foto’s met daarover heen live geschoten videobeelden zien. Leuk en zeker niet hinderlijk en voor velen een verrassing maar zeker niet nieuw. Het gebeurt ook wel tijdens de grotere bluesfestivals in het land. Frontman Herbie is actief met het publiek, tussen de nummers door even een kleine anekdote, met een reactie vanuit het publiek en er zitten leuke tussen. Tijdens de korte pauze reikt Gerrit Miedema (DRC Entertainment) de eerste cd’s uit.

Als eerste mag Jan Hulzebosch (Bluesstichting Assen) een exemplaar in ontvangst nemen en Jan heeft nog een mededeling, op de 24e editie (2010)van de Asser Bluesroute spelen The Blues Kings. Verder is er nog een attentie voor Suzan Heeling, die de hoes heeft ontworpen. Herbie en zijn mannen sturen haar naar een beautycentrum, we zijn benieuwd naar het resultaat. De tweede set begint ook met een aantal nieuwe nummers. De hinderlijke bijgeluiden zijn ondertussen verholpen en dat is goed te horen. En het is de opzwepende muziek, die menig bezoeker uit z’n stoel krijgt. De mannen willen revanche op de eerste set en dat krijgen de bezoekers, want vol passie en overgave wordt een heerlijke tweede set gespeeld.

Twee nummers zijn niet uit de pen van Herbie Grezel, ‘Big Road Blues’ en ‘Going up the country’ maar hebben wel het eigen vertrouwde Blues Kings geluid. Herbie loopt met de harmonica nog even de zaal in en geeft op de stoelen nog even een puik stukje harmonica weg. Het was een geweldige avond in Assen en voor degene die dit hebben moeten missen! Niet getreurd, want ze zijn de komende periode volop te zien in de provincies. Een avond waar alleen maar nieuwe nummers werden gespeeld, met als slot, op verzoek van fans helemaal uit Apeldoorn, ‘Ford Fairlaine’.


Bezoek hier de eigen website van The Blues Kings





© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl