In en om Assen



Chris Herenius


'Stilleven met schedeltjes", 2004. Olieverf /paneel; 20 x 23 cm


Info op wildevuur.nl

Verstild, tijdloos maar bovenal teer is de sfeer die de sublieme stillevens van Chris Herenius (1943) uitstralen. Gefascineerd door kleine en verfijnde voorwerpen, met veel details, schildert hij zijn weloverwogen composities. Prachtige insecten, broze veertjes, gekreukelde papiertjes, verdorde bladeren of een oud kommetje. Geïsoleerd worden ze weergegeven en zo subtiel gerangschikt dat ze haast meditatief werken en tot bezinning oproepen.

Het weergeven van de juiste stofuitdrukking is een uitdaging op zich. De subtiele lichtinval in een oud kommetje met craquelé, het doorzichtige van een verdord blad of de fluwelige veren van een dood vogeltje. Uit alles spreekt de grote zorg en liefde waarmee Chris Herenius zijn onderwerpen selecteert en schildert.

Zo ook de door hem toegepaste techniek. Als voormalig verfdocent aan de Academie Minerva beheerst Chris Herenius, als geen ander, elke willekeurige techniek en leidt hij iedere verfsoort naar de door hem gewenste structuur en uitstraling. Voor hem is de verfkeuze bij een voorwerp een vanzelfsprekendheid. Voor ons ‘leken’ is deze echter wel eens misleidend. Kan olieverf echt zó transparant ogen, of aquarel zo poederig? Meesterlijke stillevens, om letterlijk en figuurlijk bij stil te staan. Chris Herenius volgde zijn opleiding aan de academie Minerva Groningen.


Info op noordelijkerealisten.nl

De door Chris Herenius geschilderde onderwerpen betreffen het stilleven en, minder vaak, het landschap.
In beide gevallen tonen de resultaten echter steeds weer een uitgesproken fascinatie voor een verstilde en poëtische wereld. Om dit te realiseren wordt gekozen voor een gedetailleerde weergave van de onderwerpen.

Hoewel hij dus met uiterste precisie schildert, is het niet zijn bedoeling een fotorealistische, maar een picturale weergave van de onderwerpen tot stand te brengen.
Dat hij hierin slaagt, wordt in het boek "15 jaar Wiek XX" door Diederik Kraaijpoel als volgt verwoord:
"Als ik naar een werk van Chris kijk, denk ik geen moment dat ik naar een foto kijk. Sterker nog, als ik naar een foto van een werk van Chris kijk, zie ik nog altijd dat het geen foto van de werkelijkheid is".


Info op robmohlmann.nl

Als geen ander past Chris Herenius (1943) in de Hollandse traditie van aandacht voor detail en stofuitdrukking, maar hij paart dit aan een verfijning die bijna Oosters aandoet: een veer in een schaal, een verdroogd insect op een stuk kreukelig papier. Vaak speelt hij een subtiel spel met het organische en het mathematische: de natuurlijke perfectie van de veer in de perfecte ovaal van de schaal. Zijn zeer zorgvuldig uitgevoerde werk is dan ook teder én teer.

Het is verstild en fluistert over tijdelijkheid en kwetsbaarheid. En hoewel er met deze kunstenaar donders luid te lachen valt, is hij in zijn atelier een monnik, die geheel opgaat in de voortdurende verluchting van het klein en kwetsbaar leven.


Uitsnede uit de lezing door Alexandra van Thiel in het Drents Museum in november 2007

…..Afgelopen voorjaar heette Chris Herenius mij welkom in zijn huis en atelier. Allereerst was hij zo vriendelijk om mij gerust te stellen: ik was bepaald niet de eerste dolende kunstschilder die vertwijfeld bij hem aanklopte. Het gemis aan vaktechnische kennis bleek bepaald niet alleen mijn probleem te zijn.

Die ochtend hebben we mijn schildersprocédé stap voor stap doorgenomen, en het was een opluchting te ontdekken dat ik, hetzij intuïtief, hetzij door overleg, hetzij door eigen en soms pijnlijke ondervinding gelukkig toch heel vaak de juiste keuzes had weten te maken. Maar het gesprek was buitengewoon leerzaam en heeft tot veel rust geleid. En mede dankzij Chris kon ik kort daarna zonder vrees voor instortende schilderijen genieten van mijn debuut als fijnschilder bij Lieve Hemel…..


Bezoek hier de website van Chris Herenius



© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl