In en om Assen



Hein Auke Kray



Van de molen aan de Asser Molenstraat is nog slechts de molenstomp overgebleven. De laatste molenaar Jurriens Freek Smid verkocht de molen in 1933 aan Tido Edens. Toen deze in 1935 de bovenbouw liet afbreken, maakte de Asser kunstenaar Hein Kray er deze aquarel van (DMA)


Biografie Hein Auke Kray (Assen 19.04.1901 - Assen 22.03.1995)


Hein Kray was een leerling van Jean Krans en van Eduard Houbolt. In Groningen studeerde hij medicijnen, maar hij voltooide de studie niet. In 1933 behaalde hij een akte LO-tekenen. Tot 1966 woonde hij (met een paar onderbrekingen in Den Haag en Groningen) in Assen. In dat jaar trok hij naar Zuidlaren, waar hij, dat kon niet uitblijven, een prachtige tekening maakte van Berend Botje. Hij schilderde, aquarelleerde, maakte tekeningen in inkt en pastel, etste, lithografeerde, boetseerde, illustreerde, ontwierp een tekenmethode voor het onderwijs en beoefende bovendien de kunstnijverheid.

Voor de boeken die zijn vrouw schreef maakte hij bandontwerpen. Met haar maakte hij jarenlang een stripverhaal voor de krant: zij schreef de tekst, hij maakte de tekeningen. In de jaren twintig maakte hij veel politieke prenten voor het blad "De Houten Pomp". Behalve in Groningen en Friesland gaf hij tekenlessen aan huishoudscholen in Assen, Hoogeveen en Klazienaveen. Kray tekende de kerken van Anloo, Diever, Westerbork en Zuidlaren en werkte verder veel in de omgeving van Assen. Een schilderij van de Zuidlaardermarkt omstreeks 1200 met ongeveer dezelfde afmetingen als de platen van Isings getuigt van zijn bewondering voor deze historieschilder. Kray schilderde het liefst naar de natuur: landschappen met bomen, oude schuren, hunebedden, een ven op de hei, een zandverstuiving.

"Zoals ik schilder", zei hij, "hebben eeuwen voor mij de grote meesters het ook gedaan". Met die uitspraak wilde hij zich overigens niet op één lijn stellen met deze grote meesters, daar stond zijn grote bescheidenheid borg voor. larenlang exposeerde hij, samen met onder andere *Evert Musch, in de zomermaanden in het gymnasium in Assen. Zondagse bezoekers vonden dan open plekken tussen de aan de wand hangende doeken. Op die plekken hadden de werken van Hein Kray gehangen.

Hij verwijderde ze op zaterdagavond en bracht ze op maandagmorgen terug. Handel was best, moet de kunstenaar gedacht hebben, maar niet op zondag. Hein Kray was mede-oprichter van "De Drentse Schilders". Hij bracht de laatste jaren van zijn leven in het verzorgingshuis De Slingeborgh in Assen door.


Bronvermelding:


'Schilders van Drenthe'. Roel Sanders.
Dit zeer fraai uitgevoerde boek is te bestellen onder ISBN 90-6509-604-3


Artkel op de website lambiek.net


Het eerste door Hein kray getekende stripverhaal is 'Per Vliegmachine de Wereld Rond', dat gepubliceerd werd in De Nieuwe Provinciale Groninger Courant en De Nieuwe Drenste Courant. Voor deze regionale kranten maakte Kray in totaal negen strips, waaronder 'Pikkie en Goudglansje' (1936), 'Baas Blaas, de Tielse Kruidenier' (1938-40), 'Davina's Eekhoorntje' (1946) en 'Koos de Fantast' (1951). Alle vier deze strips werden overigens geschreven door Kray's echtgenote, To van Thiel.

Verder verschenen nog enige strips van Kray in De Standaard, zoals 'Met Pippie Tater en Simpie Goochem op Stap' (tekst van Ad Goede, 1932-33), 'De Broertjes Brand' (tekst van A.C. Biemond, 1936) en 'Vacantie van Kees Knip' (tekst Nel v/d Vljs, 1940).De strip 'Kwiebus Kwast' (ook op tekst van zijn vrouw To van Thiel) verscheen in het "Rotterdammer Kwartet" (een verzamelnaam voor vier Rotterdamse kranten) in 1939.



© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl