In en om Assen

Herman Kolker


Herman Kolker wordt gefascineerd door de invloed van de mens op het landschap

Bronnen: eigen webstee, drenthekunstbreed.nl, woestenledig.com


De Eigen webstee van Herman Kolker

Herman Kolker ( Geb. 1951 te Erica)   is beeldend kunstenaar , Noordelijk realist, landschapsschilder en lid van het Drents Schildergenootschap Hij volgde van 1972 - 1978, de Minerva, Academie voor Beeldende Kunsten te Groningen.


Peter van Strien beschrijft hem op de website van de schilder als volgt:

De schilder Herman Kolker wordt gefascineerd door de invloed van de mens op het landschap. Turfvelden, dijken, kwelders, essen. Zijn werk toont de fysieke sporen van menselijk handelen. “In mijn schilderijen abstraheer ik de vormen van het landschap tot alleen ma het elementaire overblijft. Niet ter zake doende details laat ik weg. Ik probeer een sfeer van licht en ruimte op te roepen die ik eigen vind aan een bepaald landschapstype”.

Kolker schildert met olieverf en fijn penseel, laag over laag, op doek of paneel, totdat het landschap, met zijn luchten, lichten en kleurnuances naar zijn idee uit de verf is gekomen. Het verticale element ontbreekt vrijwel in het door Kolker gemanipuleerde landschap: het horizontale domineert. Toch ontmoet het oog altijd een obstakel: een glooiing in het eslandschap, een te velde staand gewas of een strook nevelflarden.

Kolkers lokkende verten, begrensd door nevelflarden, of een plooi in het eslandschap, hebben iets mysterieus. Een landschap moet schilderkunstig gezien wel ergens ophouden maar Kolker geeft je het gevoel dat het niet ophoudt, dat er meer is, dat het verder gaat. Juist het ontbreken van een horizon maakt zijn landschappen eindeloos, zo u wilt einder-loos. Zo trekt Kolker de toeschouwer zijn landschappen in. Hij geeft hem het gevoel verder te willen kijken dan de schilder hem toestaat. Het landschap dat hij ziet, zet de kijker in beweging, ontroert hem in de meest letterlijke zin, maakt de kijker tot wandelaar. Die ontroering, denk ik, bevangt je bij het kijken naar Kolkers werk.


Herman beheerst de volgende technieken:

Schilderkunst: olieverf en tempera, aquarel;
Tekenkunst: potlood, houtskool, inkt;
Grafiek: ets, droge naald, litho;
Monumentale schilderkunst in relatie met architectuur.


Info op drenthekunstbreed.nl

Beschrijving:

De schilder Herman Kolker wordt gefascineerd door de invloed van de mens op het landschap. In zijn werk zie je de sporen die de mens achterlaat in het landschap. Landschappen als turfvelden, dijken, kwelders en essen. Herman: "In mijn schilderijen abstraheer ik de vormen van het landschap tot alleen maar het elementaire overblijft. Niet ter zake doende details laat ik weg.

Ik probeer een sfeer op te roepen van licht en ruimte die ik kenmerkend vind voor een bepaald type landschap". Kolker schildert met olieverf en fijn penseel, laag over laag, totdat het landschap met zijn luchten, lichten en kleurnuances naar zijn idee uit de verf is gekomen. Hij werkt aan zo'n zes schilderijen tegelijkertijd. "Die zes schilderijen maken is ongeveer een jaar werk", licht Herman toe. "Omdat ik laag over laag schilder, moet het schilderij drogen na het aanbrengen van een laag.

In die tijd werk ik verder aan een ander schilderij". Soms komt de volgende laag er pas na een droogperiode van een aantal weken op. Dit proces vereist speciale ervaring. Wanneer de schilder aan de volgende laag begint moet hij immers alle details onthouden van de kleurnuances die hij heeft gebruikt

Beschrijving Algemeen:

Herman Kolker manipuleert het landschap; terwijl het verticale element vrijwel ontbreekt, domineert het horizontale. Toch ontmoet het oog altijd een obstakel: een glooiing in het eslandschap, een gewas in het veld of een strook nevelflarden. Op deze manier trekt Kolker de toeschouwer zijn landschappen in. Hij geeft ons het gevoel verder te willen kijken dan de schilder ons toestaat.

Herman: "Het landschap dat de kijker ziet zet hem in beweging, ont-roert hem in de meest letterlijke zin, maakt de kijker tot wandelaar." Kolker nodigt je uit de geschilderde werkelijkheid binnen te stappen. Hij lokt je mee op zijn wandeling naar ongewisse verten. Maar hoe graag je ook zou willen, je zult nooit weten wat achter die glooiing te zien is, wat achter dat korenveld gebeurt, wat in die nevels verscholen zit. "Je mag het zelf bedenken," zegt Kolker toegeeflijk. Het is het geheim van de schilder Herman Kolker. Hij schildert het mysterie van het verborgene.  

Deel van een interview met Berber van Strien op woestenledig.com 4.06 2009

……"Ik ben geen kunstcrack – ik moet het hebben van mijn ervaring als kijker en mijn persoonlijke interesse. Van galeries bezoeken en veel lezen. Van de kunstenaars waar we veel mee samenwerken, heb ik het meest met Herman Kolker. Vanwege zijn fijne techniek, als van oude meester.

En vanwege zijn landschappen. Kolker is er als geen ander in geslaagd het ongerepte van het landschap in deze omgeving vast te leggen. Ik zie ‘m nog op de fiets aankomen, toen wij onze eerste zomerexpositie hielden. Mijn favoriete kunstenaar is Picasso. Die vormen, die kleuren, die geweldige vondsten, dat enorme talent. Veelzijdig, zeer origineel en eigenlijk onnavolgbaar." ……


 

© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl