In en om Assen





PeerGrouP


Foto © PeerGrouP


Locatietheatergezelschap PeerGrouP bestaat ruim 10 jaar. Het eerste wapenfeit vond plaats in Nieuweschans in het voorjaar van 2000. Samen met bewoners en asielzoekers werd in de voormalige tramremise de voorstelling 'Te gast in de Graanrepubliek' gespeeld. Sinds 2000 heeft de PeerGrouP een groot aantal grotere en kleinere projecten gerealiseerd.

Het strokasteel (2006 en 2007) in Veenhuizen trok landelijk de aandacht. In 2011 organiseerde de PeerGrouP o.a. SuperBartje op de VAM-berg en De Drentse Bluesopera. PeerGrouP betekent gelijkgestemden, een groep met een gelijk doel voor ogen. PeerGrouP bestaat uit een vaste kern van medewerkers. Per project wordt deze bevlogen kern uitgebreid met freelance specialisten, uit Nederland of daar buiten.


Een hapje en een drankje met de PeerGrouP


Info op woestenledig d.d. 12 april 2012

Wat dacht u om te beginnen met een amuse van mollebonen en een gedicht van Aly Freije? En daarna een voorgerecht van brood met honing begeleid door accordeonduo Luuk en Gea, gevolgd door forel toegezongen door Silvia Swart? En als hoofdgerecht Noorderling-aardappels uit Drouwen met worst uit Norg op de klanken van De Kerkklok?

Welkom bij Van Mond tot Mond, het weekendrestaurant van de PeerGrouP. Vrijdag opent het etablissement de deuren in een voormalige plantenkas in Valthermond. Met optredens van talent uit de buurt: dichters, een verhalenverteller, een schrijver, een beeldend kunstenaar, muzikanten, een koor. Met als gastheren – en dames Sjoerd Wagenaar, Henry J. Alles, Merel van Dijk en Marin de Boer. Met als chefkok Elles Kiers, die de scepter zwaait over een geïmproviseerd kookeiland.

Van huis-uit is Kiers beeldend kunstenaar met een fascinatie voor de vergankelijkheid, zeg maar voor de strakke band tussen het begin en het einde. Bij PeerGrouP bestiert ze onder meer De Ronde Tafel, samenkomsten op locatie waar eten, kennismaken en het uitwisselen van verhalen en ideeëen centraal staan. Die elementen keren ook weer terug in Van Mond tot Mond.

Gisteren werd er gerepeteerd, onder toeziend oog van RTV Drenthe, dat vanaf mei middels acht televisie-afleveringen inzoomt op de eetgelegenheid. "De Veenkoloniën zijn een beetje een ondergeschoven gebied", verduidelijkt programmamaker Peter Zwerus. "Niet zozeer bij ons, maar in het algemeen. Van Mond tot Mond is een mooie manier om aandacht te besteden aan de verhalen in dit gebied, aan de kunst en cultuur. Het kan voor reuring zorgen."

Dat laatste bereikt PeerGrouP met ‘De Streek', een reeks projecten waarmee het landschap, de omgeving en de geschiedenis van de Veenkoloniën voor het voetlicht worden gebracht. Nadat eerder jongerenafdeling PeerJong een voorstelling maakte in Nieuw-Buinen en onlangs beeldend kunstenaar Erik Alkema als artist in residence intrek nam in de P.A.I.R.-containers aan de Mondenweg is Van Mond tot Mond de derde aflevering van ‘De Streek'.

Chefkok Kiers is verantwoordelijk voor wat er op tafel komt. "Idee is een menu samen te stellen met producten uit de buurt, zoveel mogelijk vers en biologisch verantwoord", vertelt ze. "We hebben daarvoor een aantal interessante adressen in de buurt. Ik haal bijvoorbeeld aardappelen, postelein, asperges en raapstelen in Drouwen en kreeg net een telefoontje voor honing uit Nieuw-Buinen."

Zeven gangen telt het menu van Kiers. Met onder meer yoghurt naar lokaal idee, gemarineerde bonen, paté van het fameuze PeerGrouP-varken Rinus en bieten uit De Tuinen van Weldadigheid in Veenhuizen. "Soms moet je wat verder reizen om de spullen bij elkaar te krijgen", weet Kiers. "In Veenhuizen kun je goed aan oude gewassen komen. In Friesland zijn veel verschillende producten te krijgen; je merkt dat ze daar anders met culinair erfgoed omgaan dan in Drenthe."

Bij iedere gang kan een cultureel divertissement besteld worden. Zestien verschillende acts heeft PeerGrouP beschikbaar. "Het was niet moeilijk om mensen op te sporen", vertelt Merel van Dijk als ze haar banjo even tot zwijgen heeft gebracht. "Bij Kerk Elf aan het Zuiderdiep wisten ze de ene na de andere naam. Het kostte alleen moeite om uit te leggen wat onze bedoeling is. Iemand als Silvia Swart is gewend om voor groot publiek op te treden, bij ons zingt ze aan een tafeltje."

Vier weekendrestaurants staan gepland, op verschillende locaties, PeerGrouP is nu eenmaal weinig honkvast. Na de plantenkas volgen etentjes in een voormalige kerk in Valthermond en in een voormalige basisschool in Nieuw-Buinen. Het slot is op een nog nader te bepalen akker. Steeds dezelfde dresscode: verstandig. "Af en toe zullen we flink moeten improviseren", zegt Kiers. "Maar uiteindelijk komt het allemaal wel goed."


Info Dagblad van het Noorden d.d. 1 augustus 2011. Een artikel van Peter van der Heide

Topentertainment op prachtlocatie; recentie Drentse Bluesopera

Even buiten Gieten, aan de voet van de Hondsrug, liet de duivel zich zaterdagavond even zien. In een weiland dat omgetoverd was tot een schitterende locatie voor een enerverend muziektheaterstuk waarmee de noordelijke provinciegrenzen ver worden overstegen. De blues en de duivel, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Net zoals de blues sinds Cuby + Blizzards hoort bij Drenthe.

Muze Harry Muskee moest wegens ziekte helaas verstek laten gaan, maar zijn wijze woorden werden nu door de duivel uitgesproken: "De blues is gestolde pijn. Geluk is overgewaardeerd. Van blije mensen krijg ik jeuk. Lijden is de kunst."Met de kerktoren op de achtergrond en de blues van een prima spelende vierkoppige band als soundtrack, ontvouwde De Drentse Bluesopera zich spectaculair als een eigentijdse tragedie van William Shakespeare. Een soort Romeo en Julia in heerlijk onbeholpen Drents dialect, al worden liefdes hier niet beantwoord.

Het Noord-Nederlandse locatietheatergezelschap PeerGrouP greep zelfs terug naar de Bijbelse figuren Adamen Eva: Bennie Bartels, een sterk gespeelde rol van Steyn de Leeuwe, als een jeugdige, rebelse boerenzoon die ziel en zaligheid verkoopt aan het gewiekste carrièrevrouwtje Jenny Voorthuizen (Annemaaike Bakker). Zij gebruikt haar charmes, fingeert verliefdheid en stort de goedgelovige Bennie in het ongeluk. Om er vervolgens op de klanken van Veènster (Cuby’s Window Of My Eyes) met wethouder Galjaard vandoor te gaan, een fraai door Albert Secuur neergezette import-politicus.

En dat terwijl de dood rondwaart en pa Bartels komt halen.Meer nog dan zijnzoon, die het boerenbedrijf overneemt, staat hij model voor de nuchtere en koppige Drent die zich verzet tegen de vermaakcultuur, het oprukkende bejaardentoerisme en de seniorenhuisvesting. Zijn oorspronkelijke Drenthe, waar de boer ploetert, dreigt te verdwijnen en plaats te moeten maken voor wellness, creatief koken, veenbaden en zweverige zwerfkeitherapie. Als kijker komje ogen en oren tekort, zeker voor de pauze. Overal gebeurt wel iets op het grote speelveld in Aa en Hunze, de Drentse cultuurgemeente dit jaar.

Strategisch geplaatste landbouwvoertuigen dienen als decorstukken, figuranten duiken als ‘bejaorde fietsbrigaode’ op, zitten in bikini op een scheurende tractor of hangen bierzuipend aan de bar. Soms is het net een klucht en ligt de slappe lach op de loer. Hilarisch en droogkomisch in spel, regie en taalvondsten. Mét een serieuze ondertoon. De ernst van de actuele problematiek wordt knap gepresenteerd met een glimlach en een knipoog. Het is veelzeggend dat de twee uur – ondanks een tikje kou, stilzittend in de openlucht – voorbij vliegen. Puur en ontwapenend topentertainment gebracht als warme ode aan alle boeren met het hart op de goede plaats.


Het strokasteel in Veenhuizen


Info op denhelderactueel d.d. 14 augustus 2010. Een artikel van Saskia van Kuijk

‘Donker’ is confronterend, imponerend en rustgevend

Zaterdag waren de eerste drie voorstellingen van de PeerGrouP uit Veenhuizen. Met de voorstelling ‘Donker’ werd het publiek overspoeld door indrukken die uiteindelijk leiden naar donker, het moment waarop ‘Je kleuren kunt voelen en vormen kunt horen.’ Drie voorstellingen per dag van een klein uur, in een donkere tent achterin de kathedraal op Willemsoord. Het woord vervreemding kwam tijdens de loop door de Kathedraal al bovendrijven. Een indruk die tijdens de voorstelling werd versterkt. Het publiek nam plaats tussen drie schermen waarop filmbeelden werden getoond, die steeds indringender en veel zeggend werden, naarmate er minder kleur en beeld op de schermen verscheen.

Ondersteund door een verhaal met weinig woorden, veel geluiden, zang en muziek is de multimediale voorstelling vooral een aaneenschakeling van indrukken die heel verschillend werd ervaren door het publiek. De een noemde het confronterend, de ander imponerend en er waren mensen die het rustgevend vonden. Kim Smit van schouwburg De Kampanje, die de voorstelling naar Willemsoord haalde in het kader van de kunstmanifestatie ‘Licht aan Zee’, zag de voorstelling ook voor het eerst. “Ik had vooraf wel een goed beeld van wat ik ervan moest verwachten, ik vond het heel bijzonder.” De eerste groep bezoekers aan de voorstelling ‘Donker’ bestond uit acht personen. “De andere voorstellingen zijn redelijk gevuld, tussen de vijftien en vijfentwintig personen. Volgens de groep kunnen er vijftig mensen per voorstelling naar binnen, maar eigenlijk vind ik vijfentwintig een mooi aantal”, aldus Smit.

PeerGrouP staat voor gelijkgestemden, mensen die met eenzelfde doel werken aan een project. De voorstelling ‘Donker’ ontstond op initiatief van Dennis van Tilburg, die tijdens de voorstelling het elektrische instrumentarium voor zijn rekening neemt. “Ik wil mezelf geen regisseur noemen, maar ik probeer er wel sturing aan te geven”, aldus Van Tilburg. De verdere begeleiding bestaat uit Merel van Dijk (zang), Adriaan Groffen (drum) en Andre Schokker (VJ).

“Donker is eigenlijk een onderdeel van een trilogie, waarvan we in 2006 een proefvoorstelling gaven. In 2008 brachten we het eerste deel onder de naam ‘Ik houd van de stad maar soms produceert het teveel licht’. Dat was in Donderen, waar het project ook is gemaakt. Donker is het tweede gedeelte en in 2012 willen we het derde deel op de planken brengen. Het zijn overigens wel allemaal op zichzelf staande voorstellingen”, verklapt Van Dijk. “De bedoeling is dat het project zich gaandeweg verder ontwikkelt en dat doen we gezamenlijk. Het is overigens de eerste keer dat we met dit project op reis zijn”, licht Van Tilburg toe. “En dit is echt een fantastische locatie”, laat Van Dijk nog weten.


Groeikoorts; oktober 2005. Foto © Sake Elzinga


info op woestenledig d.d. 10 januari 2012

PeerGrouP heeft iets nieuws bedacht. Met het project 'De Streek' gaat het locatietheatergezelschap uit Norg zich nadrukkelijk op één regio richten. De komende jaren is daarbij de hoofdrol weggelegd voor de Drentse Veenkoloniën, gebied van akkerbouw, weidse vergezichten en een krimpende bevolking. Zondag werd in Nieuw Buinen het spits afgebeten met een presentatie door Leon Kaptein en een voorstelling door jongerengroep PeerJonG. Kaptein heeft 'een ding' met ganzen. Afgelopen zomer mocht hij er zes slachten, vertelt hij gehuld in een overall op een akker langs het Zuiderdiep waar een poppenkastgevel is opgesteld. Bijl erop, vleugels los, poten eraf – normaliter is het gebeurd voor je er erg in hebt. Maar Kaptein trof bij één gans een ongelegd ei aan en besloot dat uit te broeden. Waarop een compleet onderzoek volgde, inclusief een beschouwing van de maatschappelijke positie van de grazende watervogel in 2012.

Die positie is niet best, verduidelijkt Kaptein tijdens het bouwen van een nest op de akker. Natuurbeschermers, boeren en piloten breken zich het hoofd over de omgang met de gans. En voor iedere opvatting is wel iets te zeggen. Want hoe biologisch is de melk nog waarvoor de bio-boer gras moet bijkopen omdat een ongenode gans het heeft opgevreten? En wat is er eigenlijk tegen het serveren van een smakelijke Schiphol-ganskroket uit eigen motor? Mooie vragen. Voor Kaptein staat één ding vast: bij het uitbroeden van een verweesd ei en het leren vliegen van een kuiken komt meer kijken dan je denkt.

Met 'De Streek' wil PeerGrouP vingers op gevoelige plekken leggen. In dat licht is PeerJonG voor de voorstelling We gaan weer open in de verlaten basisschool OBS24 neergestreken, waar twee zussen zich beraden over hun toekomst. De een – een dromerige directrice – gelooft in aanwas van nieuwe leerlingen en een heropening. De ander – een voortvarende drammer – heeft de hoop gevestigd op 'duurzame verticale oplossingen'.

Opvallend: praten met elkaar doen ze niet. De directrice huurt zonder overleg een marketingmannetje in voor een 'nieuw profiel', de zus belegt geheime bijeenkomsten waar geestverwanten brainstormen over klimaatneutrale strategieën. Het publiek wordt ondertussen van het ene naar het andere lokaal gestuurd. Naar de klas waar de allerlaatste leerlingen hebben gezeten, naar een slaapkamer waar opgeschoten buurtjongeren 's nachts onder het raam rondhangen, een gang in waar de landschappelijke gevolgen van windmolens in lintdorpen worden verbeeld, naar een plek waar de directrice in haar eentje schooltje speelt en een laboratorium voor heilloze oplossingen van onze energieproblemen.

Gaandeweg begint OBS24 weer te leven. De PeerJonG-spelers lopen in en uit. Ze planten een verkoopbord in de tuin, klimmen door de ramen, wandelen vanuit schooltuintjes weer naar binnen. En zoals in alle PeerGrouP-producties speelt de omgeving 'gewoon' mee, inclusief de argeloze wandelaar. Ondertussen geldt: de problemen zijn reëel, perfecte oplossingen bestaan niet. We kunnen meeleven met de achtergebleven directrice, en minder energie verbruiken – daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Voorlopig. Maar wat PeerJonG – en Leon Kaptein – ook laat zien is dat krimp in de koloniën tevens iets moois kan opleveren. Reuring in een te rustige regio bijvoorbeeld. Want de belangstelling voor We gaan weer open is groot.

Zondag waren de twee voorstellingen vrijwel uitverkocht. Dat heeft met de thema's te maken, maar ook met de manier waarop de omgeving bij het stuk is betrokken. Zo komt een deel van de jonge acteurs uit het dorp, om mogelijk na de voorstellingen bij Peerjong te blijven. Wordt vervolgd dus.


Bezoek hier de website van de PeerGroup






© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl