In en om Assen



Wout Wachtmeester



Biografie op eigen webstee

Wout Wachtmeester (1958) is autodidact. Sinds 1992 is het schilderen een serieuze activititeit in zijn leven geworden.

In de loop van de tijd heeft zijn werk zich ontwikkeld van drukke overladen schilderijen tot sobere, meer evenwichtige schilderijen. Met zijn werk tracht hij de schoonheid te vangen en tegelijkertijd de vergankelijkheid. Deze twee onderwerpen zijn langzamerhand tot zijn hoofdthema’s uitgegroeid. De schoonheid wordt in zijn schilderijen gesymboliseerd door de mensfiguur, vooral de vrouw figuur, maar de laatste tijd speelt ook de manfiguur een grotere rol.

Ze worden vaak geplaatst in desolate landschappen en klassieke entourages met antieke, oosterse beelden. Op de laatste schilderijen volstaat een bijna monochrome donkere achtergrond als decor om de emoties van de figuren nog meer verdiepen. Het spel met licht/donker geeft het werk een intense sfeer.


Info op aanblick.nl

Vanaf zijn prilste jeugd tekende en schilderde hij al. Met behulp van "Van Gaades teken en schilderboek"oefende en bekwaamde hij zich in allerlei technieken en deed verwoede pogingen om dingen zoals anatomie, compositie en kleurenleer onder de knie te krijgen. Na zijn opleiding aan de pedagogische academie ging hij aan het werk in het onderwijs. Toch bleef het schilderen en tekenen hem bezig houden. Begin jaren negentig vond hij het tijd worden het schilderen verder te ontwikkelen. Hij besloot lessen te gaan volgen, te gaan exposeren en zich als kunstenaar te uiten.

Met zijn schilderijen tracht hij de schoonheid te vangen, maar tegelijkertijd ook de vergankelijkheid. De tegenstelling schoonheid en vergankelijkheid is langzamerhand tot zijn hoofdthema uitgegroeid. De schoonheid wordt in zijn schilderijen doorgaans gesymboliseerd in de mensfiguur, vooral de vrouwfiguur, maar de laatste tijd speelt ook de manfiguur een grotere rol. De figuren zijn geplaatst in desolate landschappen, klassieke entourages met antieke, oosterse beelden.
Dit alles leidt tot een dromerig realistische stijl, waarin mythen en werelden worden  herschapen in een nieuwe context.



Artikel in knooppuntnetwerk.nl

“Ik reis in mijn gedachten”, zegt Wout Wachtmeester uit Dalerpeel. “En dan kom je best ver.” Wachtmeester, in het dagelijkse leven groepsleerkracht aan de basisschool De Palm in Elim, zag zijn kinderwens, striptekenaar worden, niet in vervulling gaan. Maar hij klaagt niet. Onlangs leverde hij een werkdag op school in om aan de vraag naar zijn schilderijen te kunnen voldoen.

In zijn pas gebouwde atelier achter het fraai gelegen woonhuis in Dalerpeel staan diverse schilderijen in verschillende formaten te wachten op een plekje aan de muur. Ze zijn net terug van een expositie. Het zijn gevarieerde werken uit diverse perioden van de kunstenaar. “Mijn eerste schilderijen zijn erg druk. Ik had toen veel in mijn hoofd zitten”, herinnert hij zich. Daarna volgde een ‘blauwe’ periode, schilderde hij Indiase beelden, Mediterrane taferelen en scheepswrakken.
Die scheepswrakken zaten al vijftien jaar in zijn hoofd.

Oorzaak waren televisiebeelden eind jaren tachtig van het Aralmeer bij de Kaspische Zee in Rusland. Het eens zo visrijke Aralmeer kwam in de jaren tachtig gedeeltelijk droog te liggen, omdat woestijnen in de omgeving bevloeid moesten worden. “Die beelden hebben een enorme indruk op mij gemaakt”, herinnert de schilder zich. “Zo’n gigantisch meer dat droog komt te liggen. De vele grote schepen zijn gewoon blijven liggen. Ze liggen als het ware als een vis op het droge naar lucht te happen. De schilderijen met dit laatste thema zijn op een na allemaal verkocht.”

Stijl aan veranderingen onderhevig Wout Wachtmeester heeft schilderijen gecreëerd die qua onderwerpen erg van elkaar verschillen, maar desondanks één ding gemeen hebben. De stijl blijft figuratief en realistisch. Wel heeft hij in de loop der jaren geleerd meer dingen weg te laten.
Momenteel ‘speelt’ hij met licht en probeert hij met donker-licht contrasten de schilderijen een bepaalde sfeer mee te geven.

Met dank aan…
Zijn succes heeft hij in eerste instantie te danken aan de ruim zeven jaar geleden overleden Albert Petstra. Deze Coevorder kunstenaar heeft hem aangezet te gaan exposeren. “We voerden prachtige gesprekken samen. Ik heb veel aan die man gehad.
Andersom ook, want hij gaf aan ook van mij te leren”, zegt Wachtmeester. “Daarnaast heeft kunstschilder Gerard van de Weerd uit Hoogeveen me tijdens workshops een andere manier van schilderen bijgebracht, wat losser. Ik ben minder gaan tekenen.”


Info op woestenledig d.d. 27 februari 2012



Wachtmeester, Penthum en Overgoor in de prijzen

Necessary Structures van Wout Wachtmeester uit Dalerpeel is zondag op de slotdag van De Verzameling Drenthe uitgeroepen tot winnaar van de Vanderveen Publieksprijs (2000 euro). Zijn schilderij van een bladerloos bos bij Gees verzamelde de afgelopen twee weken de meeste stemmen tijdens de eindpresentatie van het concours voor Drentse kunstenaars in het CBK Emmen.

Het werk van de drie winnaars is gekozen uit vierhonderd inzendingen. Aan het concours hebben 200 kunstenaars deelgenomen, professioneel en amateur, geboren of werkzaam in Drenthe. De organisatoren – K&C in Assen, de twee CBK's en De Secretarie in Meppel – spreken van een groot succes. Alleen al de eindtentoonstelling in Emmen bracht 1750 bezoekers op de been, 1300 daarvan brachten een stem uit voor de publieksprijs.

De Verzameling Drenthe is opgezet om beeldende kunstenaars in Drenthe een podium te bieden. De deelnemers hebben het concours vooral aangegrepen om commentaar te krijgen op hun kunstwerken.



Bezoek hier de eigen website van Wout Wachtmeester




© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl